Pagina's

maandag 15 juli 2013

HaBa’s last-minute super summer toddler pants - free pattern


Patroon-give away! Alsjeblieft, een gratis patroontje voor een korte broek van tricot.


Hier is een cadeautje voor je! Met veel plezier heb ik voor mijn zoontje wat zomerbroekjes in elkaar gezet. Het patroon ervoor tekende ik zelf. En omdat ik zelf iets dergelijks niet zo makkelijk vinden kon op het net, wil ik jullie mijn patroontje niet onthouden. Ik heb ik het gedigitaliseerd en een kleine tutorial geschreven.

Het broekje past peutertjes tussen de maat 74 en 86.

Dit broekje is klaar in een uurtje! Terwijl je lief de auto inpakt voor de zomerreis naar zonnige oorden stik jij nog even snel een heerlijk zomerbroekje voor jouw peuter in elkaar! Dit patroon is snel, makkelijk en heeft naar mijn mening de perfecte pasvorm voor een zomers tricot-broekje. Ook zie je nergens een stikseltje, dus voor iedere naaister een geweldig eindresultaat! (Ik vind dat in ieder geval heerlijk, ik ben niet zo’n zuiver stikwonder, al helemaal niet bij tricot).

Goed, aan de arbeid.
Download het patroontje hier en hier!




Het patroon bestaat uit twee delen welke aan elkaar geplakt moeten worden. 



Speldt het patroon op een stofje (de rek in de breedte) en knip deze uit (naadwaarde is nog niet inbegrepen). 
Herhaal dit nogmaals, maar leg het patroon nu met de goede kant op de stof. Op die manier spiegelt het patroon zich. 



 Knip uit dezelfde, of uit een ander stofje, een band van 8,5 cm hoog en 45 cm lang. (naden zijn inbegrepen)




Vouw en plak met textiellijm een klein zoompje van binnen naar buiten. Vouw nogmaals ruim 2 cm om en plak vast.  Herhaal dit bij beide pijpjes.




Vouw nu de pijpjes met de goede kanten op elkaar dubbel, speld ze en naai ze vast met een flauwe zigzagsteek. Je moet een beetje aan de stofjes trekken om de punten gelijk te krijgen. Dit geeft het broekje aan de achterkant straks iets meer ruimte voor de billetjes. Werk je naadjes af met een lockmachine of een zigzagsteek. 



Vouw 1 pijpje binnenstebuiten. Doe het andere pijpje in dit pijpje en speld de kruisnaad aan elkaar. Stik deze vast. Ook hier weer; we trekken een beetje om het gelijk te krijgen zodat er ruimte komt voor de billetjes. Werk de naden af. 


Sluit de heupband tot een ring en stik deze. Vouw de band vervolgens in de breedte doormidden en speld en stik deze aan je broekje. Ik stikte aan de achterzijde een lipje mee om de achterkant te markeren. 



  En klaar zijn we alweer! Snel he? Gelukkig kun je nog eindelijk variëren. Denk eens aan badstof, of een zakje, of wat dacht je van een bretels? Dat varieren ga ik de komende tijd ook zeker nog doen, maar voorlopig ga ik van de zomer genieten en neem ik een korte blog-break. Veel plezier ervan! En laat even een linkje achter naar jouw resultaat(jes)! 






Ook helemaal gelukkig ben ik met dit toffe kinderzitje van torck. De kleur is niet origineel, dus binnenkort maak ik er denk ik mijn eigen kleurtje van. Het setje vond ik hier (hij is ook adverteerder barcar op marktplaats), een leuke betaalbare website voor retro vintage spulletjes...! 














Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk wanneer je een reactie achterlaat!